tirsdag 31. januar 2017

ᚼᛅᛁ ᚠᚮᛚᚴᚽᚿᛌ᛫ ᛑᚽᛐᛐᚽ ᛅᚱ ᛌᚴᚱᚽᚢᚽᛐ ᛘᚽᛑ ᚿᚮᚱᛌᚴᚽ ᛘᛁᛑᛑᚽᛚᛆᛚᛑᚽᚱᚱᚢᚿᚽᚱ᛫

I overskriften til dette innlegget har jeg skrevet med norske middelalderruner. Det som står skrevet er
«Hei folkens. Dette er skrevet med norske middelalderruner.» 
Jeg har kun brukt norske middelalderruner. Jeg måtte bruke U isteden for V fordi i de norske middelalderrunene var det ikke en egen bokstav for V. I dansk er det det, men det ville blitt litt feil å blande inn danske runer. Jeg fant ut at alle runebokstaver finnes på windows og er mulig å bruke. Med middelalderruner skrives navnet mitt ᛅᛁᛚᛁᚠ. (ᛅᛁᛚᛁᚠᚱ på norrønt🐵)
Jeg er ikke noen ekspert på runer men det er litt gøy og jeg liker å dele det jeg kan.
Det er enkelt å skrive med middelalderruner. Det er akkurat som tidligere skandinaviske runer men har flere bokstaver som egentlig bare er modifiserte allerede eksisterende runer, såkalte stungne runer. Før 1050 brukte man I for både I og E, derfor er middelalderrunen for den en stungen I (ᚽ). Det samme gjelder K og G, T og D, B og P, U og Y og S og C.
Det hadde vært gøy hvis folk startet å bruke runer igjen. Det er Norges eget alfabet og så ser det ganske tøft ut. Jeg mener ikke at det latinske alfabetet skal byttes ut, men heller at folk lærer seg runer og kan bruke det til daglig.

Her er en super nettside med masse informasjon om runer:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du skrive en kommentar.